V. Stoica

Prezența ministrului Mediului, Grațiela Gavrilescu, la Ploiești, la începutul acestei săptămâni, se pare că a agitat într-atât spiritele în relația minister-Primăria Ploiești încât discursul a ajuns la nivelul: „Ori nu cunoaște legislația, ori minte”. Exprimarea îi aparține chiar primarului municipiului Ploiești, Adrian Dobre, care făcea referire la afirmațiile ministrului Gavrilescu, și care, ieri, a dorit să vină cu “măsuri concrete” în fața jurnaliștilor din presa locală privind îmbunătățirea calității mediului din orașul al cărui edil este.
Așadar, poluarea aerului, a solului, deversările de agenți poluatori de la actuala stație de epurare, râca dintre Primăria Ploiești/primarul Dobre și Ministerul Mediului/Grațiela Gavrilescu au fost subiectele abordate ieri în cadrul unei conferințe de presă a edilului Ploieștiului.

Principala posibilitate luată în calcul de către municipalitatea ploieșteană pentru reducerea poluării provenită din traficul rutier este cea a micșorării numărului de mașini individuale care să circule pe străzile din oraș. Adrian Dobre, primarul Ploieștiului, spune că îmbunătățirea substanțială a condițiilor din transportul public de călători ar trebui să aibă drept efect ca ploieștenii să renunțe la autoturismele personale și să circule cu mijloacele de primar Dobretransport în comun. Nu se știe, încă, dacă va fi nevoie de metode coercitive sau de alt tip pentru a-i determina pe ploieșteni să-și lase mașinile acasă și să circule cu tramvaiul, troleul sau cu autobuzul. Care vor fi – în viitor – fie puțin poluante, fie electrice. Un prim pas, spune Adrian Dobre, este făcut: în cursul acestui an se speră că vor intra în cursă noile autobuze Euro 6, asta dacă nu vor fi înregistrate contestații la rezultatul procedurii de achiziție a celor 50 de mijloace de transport noi care ar trebui să schimbe măcar parțial vechiturile de zeci de ani cu care își desfășoară activitatea de transport public de călători societatea Transport Călători Express. Deși sunt prevăzute în buget, până în prezent, fonduri pentru furnizarea a 12 autobuze Euro 6 în cursul acestui an, se pare că ar putea să fie redirecționate fonduri la o viitoare rectificare bugetară pentru a ajunge mai multe autobuze în primul lot decât era inițial prevăzut. În orice caz, contractul se întinde pe doi ani, așa că doar prin 2020 vor fi prezente – în principiu – pe străzile din Ploiești toate cele 50 de autobuze noi.
Planul de măsuri prezentat ieri de Adrian Dobre pentru reducerea poluării la Ploiești mai cuprinde terminalele multimodale – destinate diminuării traficului din interiorul orașului. Acest lucru implică – pentru cei veniți cu autoturismele personale din afara Ploieștiului – parcarea mașinilor la marginea orașului și folosirea pe teritorul municipiului doar a mijloacelor de transport în comun. Pistele de biciclete și achiziția de trolee și tramvaie / mijloace de transport electrice ar trebui, de asemenea, în viziunea primarului Dobre, să diminueze poluarea din trafic.
Dincolo de aceste “măsuri” antipoluare adoptabile de către municipalitate, Adrian Dobre a trecut și în curtea Ministerului Mediului, spunând, printre altele, că problema poluării trebuie privită atent și de către autoritățile teritoriale care reprezintă Ministerul Mediului, respectiv Agenția pentru Protecția Mediului și Garda de Mediu. În privința rafinăriilor, a mai precizat primarul Ploieștiului, trebuie luate în considerare depășirile de noxe acumulate de la toate societățile cu potențial poluator și determinat foarte exact poluatorul, pentru că, altfel, dat fiind principiul “poluatorul plătește”, este dificil să tragi la răspundere pe cineva.
“Ministerul Mediului avea obligația să solicite Ministerului Sănătății un studiu privind impactul poluării asupra sănătății populației, cu studiu de caz municipiul Ploiești”, a mai reclamat edilul Ploieștiului. Întrebat de ce, în calitate de primar al orașului, nu a solicitat efectuarea acestui studiu pentru stabilirea stării de sănătate a ploieștenilor, în condițiile în care rapoartele Direcției de Sănătate Publică vorbesc despre poluare ca o posibilă cauză de apariție a unor boli, primarul Dobre a răspuns că nu s-a gândit la acest lucru, dar că ar putea să o facă.
Și, cum tensiunea între autorități – funcție de apartenența politică a șefilor – este la ordinea zilei în România, nici Dobre nu s-a lăsat mai prejos, atacând-o “subtil” pe Grațiela Gavrilescu, ministrul Mediului, pe care a acuzat-o fie că “nu știe legislația”, fie că “minte”.