O echipă de cercetători de la California Institute of Technology a dezvoltat o metodă inovatoare care poate detecta sensibilitatea la antibiotice în cazul infecțiilor urinare în mai puțin de 30 de minute, ceea ce înseamnă că pacienții ar putea fi diagnosticați și primi tratament într-o singură vizită la medic, informează Xinhua, preluată de Agerpres. Noua metodă de testare ar putea scurta timpul de așteptare de la trei zile la 30 de minute și ar putea reduce răspândirea bacteriilor rezistente, potrivit unui studiu publicat săptămâna trecută în Science Translational Medicine. Descoperirea antibioticelor, la începutul secolului al XX-lea, a schimbat medicina modernă. Infecțiile banale, care până atunci omorau oameni, au devenit ușor de tratat. Însă, din cauza folosirii în exces și a utilizării greșite, antibioticele și-au pierdut eficacitatea, iar multe specii de bacterii au dezvoltat rezistență la antibiotice.
”În momentul de față, sunt prescrise prea multe antibiotice, așa că rezistența apare mai devreme decât am crezut pentru multe dintre tratamentele pe care am fi putut să le păstrăm pentru situații mai complicate”, spune Nathan Schoepp, coautorul studiului, într-o declarație. Potrivit cercetătorilor, atunci când tratează infecții bacteriene, medicii tind să ignore prima linie de antibiotice precum meticilina sau amoxacilina — medicamente la care rata de rezistență este mai mare — și apelează direct la cele puternice cum ar fi ciprofloxacina. Medicii procedează așa pentru că probabilitatea ca antibioticele slabe să nu aibă efect este mai mare. Pe de altă parte, folosirea excesivă a antibioticelor mai puternice crește probabilitatea ca bacteriile să devină rezistente și la acestea. Echipa de oameni de știință a studiat unul dintre cele mai răspândite tipuri de infecții, cele ale tractului urinar, care sunt cauza a peste 8 milioane de vizite la medic în fiecare zi, pe plan global, și aproape mereu necesită prescripție de antibiotice.
”Putem schimba lumea cu acest test rapid. Putem schimba felul în care sunt prescrise antibioticele”, au spus cercetătorii care își propun să testeze noua metodă și pe alte tipuri de infecții și, ulterior, pe probe de sânge.