Persoanele care obişnuiesc să circule zilnic cu bicicleta au un risc mult mai mic pentru a dezvolta cancer şi boli de inimă şi un risc scăzut pentru decesul prematur, arată un studiu efectuat recent de cercetătorii britanici şi publicat în jurnalul “British medical journal”, notează Reuters.com, preluată de MedLive.ro. Guvernele ar trebui să facă tot posibilul pentru a încuraja modalităţile active de a ne deplasa dintr-un punct în altul, au afirmat cercetătorii. Persoanele care obişnuiesc să folosească bicicleta ca mijloc de transport de acasă la birou au parte de o serie de beneficii semnificative pentru sănătate, cu un risc de până la 45% mai mic pentru a dezvolta orice formă de cancer şi un risc de până la 46% mai mic pentru declanşarea bolilor de inimă, prin comparaţie cu persoanele inactive ce folosesc mijloacele de transport în comun. Mersul pe jos zilnic de acasă la muncă a fost asociat unui risc mai mic cu până la 27% de a dezvolta boli de inimă şi unui risc de până la 36% mai mic de a deceda pe fondul bolilor de inimă. În schimb, mersul pe jos nu a avut un impact asupra scăderii riscului de apariţie al cancerului sau a scăderii decesului prematur pe fondul altor boli. La studiu au participat circa 264 de mii de persoane cu o vârstă medie de 53 de ani, ale căror date medicale au fost colectate de la Institutul Biobank din Marea Britanie – baza de date a informaţiilor medicale a circa 500 de mii de adulţi britanici. Întrucât studiul de faţă a fost de tip observaţional, cercetătorii nu au putut stabili cu certitudine dacă este vorba despre o relaţie de tip cauză-efect, între mersul zilnic pe bicicletă şi reducerea considerabilă a riscurilor de îmbolnăvire, dar şi a decesului prematur. Constatările studiului ar putea fi influenţate şi de alţi factori ce ţin de stilul de viaţă, precum şi de faptul că distanţele parcurse pe bicicletă au fost calculate în baza declaraţiilor făcute de fiecare participant la studiu, fără a fi calculate în mod obiectiv. Cu toate acestea, datele studiului arată că sănătatea populaţiei ar putea fi îmbunătăţită, în mod semnificativ, prin adoptarea unor politici ce încurajează optarea pentru modalităţile mai active de transport, în special ciclismul, au declarat cercetătorii. Acestea ar include crearea mai multor benzi pentru biciclete, introducerea unor programe de stat ce finanţează achiziţionarea sau închirierea bicicletelor şi asigurarea accesului bicicliştilor în mijloacele de transport public în comun. Lars Bo Andersen, profesor în cadrul Western Norwegian University of Applied Sciences, care nu a participat la acest studiu, a declarat că “rezultatele acestei cercetări reprezintă un apel către autorităţile de stat care să încurajeze populaţia să utilizeze metode active de a merge zilnic la locul de muncă, pentru a îmbunătăţi nivelul sănătăţii publice şi a scădea rata de incidenţă a bolilor cronice”. “Trecerea de la utilizarea autoturismelor personale la mersul pe bicicletă va reuşi să diminueze traficul în oraşele aglomerate şi va contribui la reducerea nivelului de poluare al aerului, ce aduce beneficii suplimentare sănătăţii publice,” a mai adăugat acesta.