Firmele care pun pe piaţă ambalaje, echipamente electrice sau baterii, printre altele, precum şi cele care produc deşeuri din hârtie, metal, sticlă sau plastic sunt obligate să desemneze un responsabil cu gestionarea deşeurilor, dintre angajaţii proprii, scrie Avocatnet.ro, citat de Hotnews.ro. Prevederea există în legislaţia românească de câţiva ani, fiind stabilită şi obligaţia că persoanele desemnate să urmeze cursuri de specialitate în managementul deşeurilor. Tot obligaţie va reprezenta, în curând, şi colectarea selectivă a deşeurilor, pe cel puţin patru categorii, aşa cum stabileşte un document tocmai promulgat de preşedintele ţării.
Reguli mai dure în privinţa gestionarii deşeurilor, inclusiv obligaţia producătorilor şi deţinătorilor de deşeuri de a a colecta selectiv cel puţin hârtia, sticlă, metalul şi plasticul sunt incluse într-un proiect de act normativ promulgat marţi de preşedintele Klaus Iohannis şi care urmează să apară în Monitorul Oficial.
Mai precis, o astfel de obligaţie va reveni operatorilor economici (firmelor), adică producătorilor de deşeuri (cei care pun pe piaţa ambalaje, echipamente electrice, baterii etc) şi deţinătorilor de deşeuri.
Practic, noile prevederi completează Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor, acolo unde este prezentat conceptul „plăteşti pentru cât arunci”, instrument care vizează atât persoanele fizice, cât şi pe cele juridice.
În ceea ce priveşte firmele, acestea au şi obligaţia desemnării, dintre propriii angajaţi, a unei persoane responsabile cu gestionarea deşeurilor: „Deţinătorii/Producătorii de deşeuri persoane juridice, comercianţii, precum şi operatorii economici prevăzuţi la alin. (2) (firmele care efectuează operaţii de colectare şi transport de deşeuri, n. red.) au obligaţia să desemneze o persoană din rândul angajaţilor proprii care să urmărească şi să asigure îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de prezenţa lege sau să delege această obligaţie unei terţe persoane”, scrie la articolul 22 din actul normativ citat.
Mai mult, responsabilitatea nu poate fi acordată în orice condiţii, fiind nevoie de o instruire în acest sens: „Persoanele desemnate (…) trebuie să fie instruite în domeniul gestiunii deşeurilor, inclusiv a deşeurilor periculoase, ca urmare a absolvirii unor cursuri de specialitate”, dispune acelaşi document.