La mare preț sunt filmele de prezentare a localităților, cu costuri de zeci de mii de lei

V. Stoica

“Ce-i lipsește chelului? Tichie de mărgăritar!”, spune o vorbă veche. Aceasta ar putea fi și concluzia în cazul unor primării prahovene care s-au înhămat la cheltuieli considerabile, uneori nejustificate, și despre care nu se știe dacă vor avea vreo urmare benefică pentru comunitate. Și, pentru că legislația actuală permite ca achizițiile directe să fie făcute – pentru cumpărarea de produse și pentru prestări de servicii – până la limita de 132.519 lei fără TVA, unele primării nu se dau în lături de la a cheltui banii pe… tichii de mărgăritar.
În ultima jumătate de an, pare să fie la modă printre primăriile prahovene cheltuirea de fonduri substanțiale pentru filme și albume foto de prezentare a localităților, printre acestea aflându-se Gorgota, Valea Călugărească, Gura Vadului și Bănești. Și, pentru ploieștenii care se întreabă cât au costat prestările de servicii aferente concertelor de Zilele Ploieștiului, ei bine, ar trebui să știe că au fost mult mai ieftine decât la Băicoi, de exemplu. Astfel, dacă la Ploiești cheltuielile cu spectacolele din aceste zile au costat 92.223,94 de lei fără TVA, la Băicoi, valoarea prestațiilor artiștilor s-a ridicat la 120.000 de lei fără TVA.

În afară de evenimentele locale, care sunt un prilej anual de cheltuire prin achiziție directă, deci fără licitație, a banilor publici, unele localități prahovene au prins gustul promovării. Au, n-au ce să promoveze, reprezentanții unor primării din Prahova speră să atragă investitorii, probabil, cu ajutorul unor filme de prezentare și al unor albume de fotografii. Afacerea pare să fie una profitabilă pentru firmele de profil, în special pentru că totul poate să fie rezolvat legal fără niciun fel de licitație, ci doar prin cumpărare directă a unor servicii.
Cu cea mai mare dare de mână pare să fie Primăria Gorgota, care, pentru un film de promovare și pentru editarea unui album de fotografii, a încheiat un contract de prestări servicii în valoare de 65.000 de lei fără TVA. Ce intră în aceste costuri? Conform informațiilor publicate la capitolul achiziții directe din Sistemul Electronic de Achiziții Publice, intenția filmului de prezentare (cu o durată între 45 și 90 de minute, în funcție de “minunile” redescoperite ale localității cu care se încheie contractul) ar fi aceea de “a sensibiliza” privitorul, fiind o invitație de a descoperi “zestrea locurilor mai puțin cunoscute”.
Pe de altă parte, albumul foto – inclus în pachetul de 65.000 de lei fără TVA – ar viza „contextul istoric al dezvoltării întregii zone”, dezvăluind “continuitatea și tradițiile locale, în contextul turismului național. Se vor detalia mecanismele prin care obiectivele turistice și valorile locale își exercită efectele benefice asupra oamenilor”, se arată în prezentarea serviciilor prestate pentru Primăria Gorgota.
Gorgota nu este singurul exemplu în acest sens, pentru că și alte primării prahovene au încheiat contracte de prestări servicii de promovare. La Gura Vadului, de exemplu, s-au încheiat două contracte de promovare a localității, unul pentru film, iar altul – pentru albumul foto, fiecare contract cu o valoare de 22.500 de lei fără TVA.
La Valea Călugărească, promovarea a constat în realizarea unui film de prezentare a localității, contra sumei de 25.000 de lei fără TVA, iar la Bănești – pachetul film plus album foto s-a ridicat la valoarea de 45.000 de lei fără TVA.
Afacerea se dovedește a fi una profitabilă pentru firmele de profil, însă rămâne o întrebare în urma acestor contracte încheiate prin achiziție directă de către autoritățile locale. Câți turiști sau câți investitori vor fi cu adevărat influențați de aceste filme/ albume de prezentare pentru a vizita sau pentru a investi în localitățile respective? Dacă aceste cheltuieli destul de mari din bugetele publice locale vor fi fost făcute cu rost, rămâne de văzut. Dacă la Gorgota, Gura Vadului, Bănești sau la Valea Călugărească vor da buzna turiștii și investitorii, jos pălăria!
Dacă nu, se va demonstra încă o dată că vistieriile locale sunt numai bune de încropit “lucrări” care nu țin în mod strict de bunăstarea și de dezvoltarea unei localități.