Nicoleta Dumitrescu

– La fiecare început de an, conducerea Camerei de Comerţ şi Industrie Prahova are trecute deja în agendă noi proiecte, punctul de plecare fiind bilanţul realizat pe anul abia încheiat. De aceea, domnule Aurelian Gogulescu, v-am ruga să ne precizaţi mai întâi, care au fost cele mai importante acţiuni şi evenimente care au marcat activitatea instituţiei camerale pe care o conduceţi în 2016?
– Aşa cum se întâmplă de fiecare dată, când tragem linie la sfârşitul unui an şi punem cap la cap toate acţiunile şi evenimentele pe care le-am organizat, bilanţul ne uimeşte şi pe noi. Nu o spun ca să ne lăudăm, ci este realitatea pe care e bine să o cunoască membrii comunităţii locale de afaceri, atât cei care colaborează în mod curent cu noi, cât şi aceia care apelează mai puţin la serviciile Camerei de Comerţ şi Industrie Prahova. În ceea ce priveşte activitatea de relaţii externe din 2016, aceasta a fost foarte bogată. Camera de Comerţ şi Industrie Prahova a fost gazda a 33 de delegaţii ale unor oameni de afaceri şi oficiali străini, între care şi membri ai Corpului Diplomatic din SUA, Federaţia Rusă, Republica Populară Chineză, Republica Moldova, Bosnia-Hertzegovina, Bulgaria, Iran. Au fost organizate 8 misiuni economice şi vizite de lucru în străinătate, printre care amintesc Republica Moldova, Bosnia – Hertzegovina, Belarus, China, Singapore, Republica Macedonia, Lituania, Principatul Monaco. Trebuie să precizez că toate aceste acţiuni menţionate au marcat o serie de întâlniri cu demnitari de rang înalt, preşedinţi de state, membri ai caselor regale, prim-miniştri, miniştri, parlamentari, guvernatori de provincii. Nu în ultimul rând, în 2016, CCI Prahova a încheiat trei noi acorduri de colaborare cu parteneri străini – doi din China şi unul din Lituania.
– O atenţie deosebită acordaţi şi oportunităţii firmelor prahovene de a participa la târguri şi conferinţe. Ce ne puteţi spune în acest sens?
– În 2016 au fost organizate cinci târguri, realizate în colaborare cu Ploieşti Shopping City şi UPG Ploieşti, la care se adaugă o participare la o expoziţie în străinătate, în Republica Moldova. Totodată, în calitate de reprezentant autorizat al Romexpo în judeţul Prahova, Camera de Comerţ şi Industrie Prahova a sprijinit firmele din judeţ în vederea participării la manifestările expoziţionale organizate de ROMEXPO. Trebuie să menţionez însă că activitatea de târguri şi expoziţii a cunoscut o scădere în perioada crizei economice, începând cu 2010, şi încă nu s-a redresat aşa cum ne-am fi dorit. Însă, odată cu realizarea de către Consiliul Judeţean Prahova a Centrului de Afaceri „Lumina Verde” din Parcul Industrial Ploieşti, unde există şi un generos spaţiu expoziţional, ne-am propus să relansăm această activitate prin organizarea de manifestări expoziţionale de interes pentru firme. Nu aş vrea să trec cu vederea nici cele 12 acţiuni de promovare şi informare organizate anul trecut, la care au participat aproximativ 850 de reprezentanţi din peste 120 firme, dar şi din administraţia publică locală şi centrală, din instituţiile deconcentrate, din mediul financiar-bancar. Pe lângă manifestările amintite, care s-au concretizat în evenimente cu mare vizibilitate în mediul local, naţional sau internaţional de afaceri, activitatea CCI Prahova a mai cuprins şi acţiuni specifice de comunicare, de realizare de studii, de consultanţă pentru înfiinţarea de firme, de arbitraj comercial.
– În ceea ce priveşte 2017, ce obiective pentru mediul de afaceri prahovean sunt luate în calcul?
– Întotdeauna începem un nou an cu mult optimism, cu multă încredere pentru ceea ce putem face cu puterile, cu resursele noastre, pentru a fi utili firmelor în activitatea pe care acestea o desfăşoară. Pornind de la fiecare tip de activitate specifică pentru camerele de comerţ, ne propunem să inovăm, să îmbunătăţim, să ne adaptăm realităţilor, cerinţelor şi tendinţelor mediului de afaceri local, naţional şi internaţional. Concret, în ceea ce priveşte relaţiile externe, pentru 2017 ne-am propus orientarea acţiunilor pe care le iniţiem spre pieţe externe, precum China, Federaţia Rusă şi ţări ex-sovietice, ţările Orientului Mijlociu, ţările nord-africane, Ţările Baltice, cu potenţial pentru stimularea exporturilor firmelor prahovene, pentru identificarea de surse de materii prime convenabile ca preţ, pentru atragerea de noi şi importanţi investitori în judeţul Prahova. Vom continua cu organizarea de cursuri ce vizează îmbogăţirea portofoliului existent de programe de formare profesională în domenii de instruire specifice, chiar de nişă, precum cursuri de arhivar, de tehnici avansate de vânzare persuasivă, coaching managerial, consiliere dezvoltare personală, public speaking, care să fie de interes pentru firmele prahovene. Nu vor lipsi organizarea de conferinţe adresate reprezentanţilor mediului de afaceri – în care să fie prezentate servicii inovative de dezvoltare a afacerii, realizarea de dezbateri pe teme de interes pentru oamenii de afaceri – cu participarea decidenţilor reprezentând puterea legislativă şi executivă de la nivel central şi local, care se vor întâlni cu reprezentanţii comunităţii locale de afaceri. În ceea ce priveşte activitatea de organizare de târguri şi expoziţii, vom miza, în continuare, pe parteneriatele existente, dar şi pe altele noi, în vederea iniţierii de manifestări expoziţionale de anvergură. De asemenea, se va menţine parteneriatul cu Romexpo. Nu în ultimul rând, anul acesta mizăm şi pe accesarea de fonduri europene, având în vedere că suntem în aşteptarea rezultatelor evaluării celor patru proiecte depuse anul trecut şi care, odată câştigate şi derulate, se vor adresa în mod direct companiilor din judeţ şi din regiunea Sud Muntenia, cu servicii profesionale de suport în dezvoltarea afacerilor, în susţinerea iniţiativelor antreprenoriale. Este vorba despre proiectele “Future Plus – Finanţare pentru idei de afaceri”, “Smart Start-up – Antreprenoriat inovativ şi sustenabil în regiunea Sud-Muntenia”, “Business Start (Up) – Mecanism de finanţare a liberei iniţiative în regiunea Sud-Muntenia” şi A.C.T.I.V (Antreprenoriat, Creativitate şi Tehnologie pentru Iniţiative de Viitor) în regiunea Sud-Muntenia. Toate cele patru proiecte s-au depus la nivel de regiune, într-unul dintre proiecte Camera de Comerţ şi Industrie Prahova fiind lider, iar în celelalte trei – parteneri. Ca o idee generală, evidenţiez că toate aceste proiecte au ca scop instruirea antreprenorială, cele mai bune planuri de afaceri ale potenţialilor antreprenori urmând să fie selectate pentru a obţine şi finanţare, această finanţare fiind de aproximativ 30.000 – 35.000 euro pentru fiecare proiect de afacere.