Violeta Stoica

Scandalurile parcă nu mai contenesc la Transport Călători Express, societatea care prestează serviciul de transport public în Ploiești, aflată în subordinea Consiliului Local. Chiar dacă adevărul absolut nu poate fi nici de partea sindicaliștilor, nici de partea conducerii, se pare însă că starea conflictuală de acum este întreținută artificial de personaje care au interesul să-i schimbe pe actualii șefi. Pentru situația financiară actuală – prezentată ca fiind din ce în ce mai rea – trebuie căutate răspunsuri nu numai în acest an, ci și în istoria recentă a societății, precum și în unele dintre deciziile luate de consilierii locali, de-a lungul timpului, prin hotărâri mai mult sau mai puțin electorale, dar care au avut un impact financiar negativ asupra societății ploieștene de transport public.
Ieri, a avut loc o tentativă de ședință a Consiliului de Administrație de la TCE, însă, pentru că nu s-a întrunit cvorumul necesar – trei din cinci administratori lipsind– o altă întrunire a fost convocată pentru astăzi.
Hotărâri ale consilierilor locali, datoriile imense către ANAF (produse tot ca urmare a unor decizii ale aleșilor ploieșteni) și, mai nou, șinele de tramvai care se pare – pentru că deocamdată o expertiză este doar “în procedură de achiziție” – că afectează garniturile, fiind nevoie de reparații aproape continue pe banii societății de transport și alte inconveniente – toți acești factori au condus la o stare tensionată în interiorul Transport Călători Express.
Ieri, deși ședința Consiliului de Administrație nu a avut loc, din lipsă de cvorum, părțile implicate în conflictul artificial creat între conducerea actuală a TCE și sindicaliști și-au spus păsurile. Prezent la discuțiile care au avut loc, primarul Adrian Dobre a recunoscut că este o situație critică la TCE și că o soluție ar fi majorarea de capital, care ar urma să intre în discuția consilierilor locali spre finalul acestei luni.
Pe de altă parte, însă, singurii care ar putea să dreagă busuiocul pierderilor de la TCE ar fi tot consilierii locali, date fiind consecințele unora dintre hotărârile pe care aceștia le-au luat de-a lungul anilor, printre care s-a aflat și acumularea – din anii 2009 și 2010 – unor datorii către ANAF. Anul acesta, Transport Călători Express a achitat circa 11 milioane de lei către fisc, după ce procesul cu ANAF – de care nu scapă nimeni – a fost pierdut.
Însă, dacă luăm în considerare situația similară de la București, o soluție ar fi putut fi găsită, dacă s-ar fi dorit la nivelul municipalității ploieștene și la nivelul Consiliului Local Ploiești: societății Transport Călători Express să i se deconteze din bugetul local datoriile achitate către ANAF, așa cum s-a întâmplat cu RATB, în Capitală.
Exemplul este concludent: în 25 martie, consilierii generali din București au aprobat plata de către RATB a sumei de 126.194.331 lei în contul TVA datorată pentru gratuitățile acordate pensionarilor, studenților și elevilor, pentru ca recuperarea sumei achitate către ANAF să fie făcută la rectificarea bugetară.
Și TCE a făcut o solicitare similară, însă răspunsul a fost negativ de la primărie, pentru că plata nu ar fi avizată de către directorul economic al municipalității, Nicoleta Crăciunoiu.
O altă problemă este modul în care s-a recepționat linia 101. La scurt timp după ce tramvaiul 101 a revenit pe roți, au început problemele, fiind nevoie – potrivit angajaților societății de transport– de reparații tot mai dese la vagoanele de tramvai, achitate din banii TCE. Alți bani, dar nu altă distracție, pentru că așa s-au mai adunat niște datorii. Primarul Dobre a spus ieri că se pregătește o procedură de achiziție pentru expertizarea tehnică a căii de rulare a tramvaielor. În cazul în care se va dovedi – în urma unei expertize tehnice – că semnalele venite din partea angajaților TCE referitoare la calitatea șinelor se vor confirma, constructorul ar trebui să facă reparațiile necesare, pentru că lucrarea este în garanție.
Cine va plăti, însă, pentru cheltuielile făcute de TCE din bugetul propriu pentru repararea vagoanelor de tramvai, rămâne de văzut. Tot beneficiarul lucrărilor – Primăria Ploiești – ar trebui să fie capabilă să răspundă acestei întrebări.