Alex Călinoiu

Lucrările pentru modernizarea liniilor de tramvai din Ploieşti au intrat în linie dreaptă pe trei dintre cele patru tronsoane, singura porţiune rămasă în urmă fiind pe traseul 102, pe Şoseaua Vestului şi strada Libertăţii. În aceste condiţii, autorităţile locale estimează că, în scurt timp, lucrările la traseul 101 vor fi gata, iar în această lună vor putea începe şi probele. Urmează să fie transmisă o solicitare către firma de transport a municipalităţii, Transport Călători
Express, pentru a pune pe şine un vagon, pe perioada probelor. Dacă acestea decurg corespunzător şi se constată că nu mai sunt necesare alte lucrări, traseul 101 – care face legătura între Spitalul Judeţean şi Gara de Sud – ar putea fi repus în circulaţie la finalul acestei toamne sau începutul iernii, cu aproximativ o lună-două mai devreme decât se estimase iniţial. Constructorii care lucrează la calea de rulare spun că, în viziunea lor, tramvaiul 101 ar putea să îşi reia cursele în jurul datei de 1 Decembrie.
Nici reprezentanţii TCE nu au stat degeaba în perioada de aproape un an şi jumătate scursă de la scoaterea din circulaţie a tramvaielor din Ploieşti şi au lucrat, în acest timp, pentru reabilitarea acestor mijloace de transport în comun. Societatea are în patrimoniu 32 de garnituri, însă nu toate sunt funcţionale, cele mai vechi fiind păstrate doar pentru piese de schimb. La reabilitat au intrat, până acum, 16 tramvaie, care sunt în diverse stadii, unele fiind deja gata de drum.
„Undeva după data de 10 octombrie se doreşte o recepţie pe traseul 101 şi vom fi solicitaţi de Direcţia Tehnic Investiţii a Primăriei să mergem în probe cu un vagon. Decizia privind finalizarea proiectului de modernizare a căii de rulare nu ţine de noi, ci de Direcţia Tehnică. Oricum, pentru traseul 101 noi avem capacitatea să asigurăm necesarul. Noi am calculat că acesta este de 12 tramvaie pentru fiecare traseu”, ne-a declarat, ieri, Cristian Iancovici, directorul Transport Călători Express Ploieşti.
Acesta a precizat că, în perioada petrecută în depoul societăţii, tramvaiele vechi au fost incluse într-un amplu proiect de reabilitare, care a vizat lucrări la partea mecanică, dar şi la îmbunătăţirea condiţiilor din interior. „Am montat plăci noi din aluminiu pe scări, lămpi care să se aprindă când se deschid uşile, linoleum de trafic greu şi am recondiţionat scaunele, le-am vopsit şi am pus tapiţerie nouă, rezistentă, în locul vechii tapiţerii din vinilin”, a mai precizat directorul TCE. „15 tramvaie sunt în diverse stadii ale lucrărilor, unele au fost finalizate, altele se apropie, iar al 16-lea a fost trimis acum la vopsit. Chiar dacă s-au păstrat tramvaiele vechi, sunt convins că, după reluarea circulaţiei, ploieştenii vor avea o surpriză plăcută în privinţa imaginii acestor mijloace de transport, a condiţiilor din interior şi a calităţii călătoriei”, a mai afirmat directorul TCE.
În privinţa achiziţionării de mijloace de transport noi, autorităţile ploieştene au anunţat că lucrează la o serie de proiecte, care ar urma să fie depuse în speranţa atragerii de fonduri europene, mai ales că, în actuala sesiune de finanţare de la UE, deschisă în perioada 2014-2020, sunt prevăzute fonduri importante pentru transportul public şi în special pentru cel electric. Reprezentanţii operatorului au solicitat nu doar tramvaie noi, ci şi autobuze şi troleibuze. Totuşi, un asemenea proiect – de la elaborarea documentaţiei, depunere, avizare, verificare, semnarea contractului de finanţare, organizarea licitaţiei şi până la cumpărarea propriu-zisă a mijloacelor de transport – ar putea să mai dureze câţiva ani, timp în care autorităţile vor fi nevoite să se descurce tot cu actualul parc de autobuze şi tramvaie.