Alex Călinoiu

Conducerea Primăriei Ploieşti a efectuat, ieri, o vizită de lucru pe şantierele deschise în municipiu, la proiectele finanţate din fonduri europene. Principala temă urmărită a fost respectarea graficelor de lucrări, în condiţiile în care toate aceste obiective trebuie finalizate până cel târziu pe 31 decembrie 2015. Vestea bună – dată de toţi constructorii şi diriginţii de şantier – este că proiectele sunt în grafic, singurele emoţii mai ţinând de starea vremii.
Pe tronsoanele de la liniile de tramvai unde săpăturile au început în primăvara sau vara anului trecut, constructorii anunţă că stadiul lucrărilor de modernizare este între 60 şi 70%. Ceva mai în urmă este bucata de pe Şoseaua Vestului în prelungire cu strada Libertăţii, parte din contractul pentru traseul 102, etapa II, unde lucrările au început abia în toamna anului 2014, din cauza unei întârzieri la procedura de licitaţie. Aici, stadiul realizat este undeva la 15%, însă executanţii sunt încrezători că vor recupera până în această toamnă.

În trei zone din Ploieşti, atât pe traseul 101 cât şi pe 102, vor exista, în jurul liniilor de tramvai, tronsoane înierbate, pe modelul implementat cu succes în multe capitale europene. Cele trei zone înierbate vor fi amenajate pe străzile Gheorghe Doja (aproape 800 de metri, pe porţiunea din dreptul Parcului Mihai Viteazul), Şoseaua Vestului (aproximativ un kilometru, în zona Lămâiţa) şi Democraţiei (circa 200 de metri, în zona Muzicanţi), acestea fiind alese în funcţie de lăţimea părţii carosabile, proiectanţii considerând că aici există suficient spaţiu pentru delimitarea liniilor de tramvai şi plantarea de gazon în jurul lor, fără a afecta traficul rutier. Anunţul a fost făcut ieri de reprezentanţii Primăriei Ploieşti, care au efectuat o inspecţie pe şantierele deschise în municipiu în cadrul proiectelor finanţate de Uniunea Europeană.
Pe lista proiectelor aflate în derulare, cu fonduri europene, se află modernizarea liniilor de tramvai – împărţită în patru contracte, amenajarea Parcului Municipal Vest, pe o suprafaţă de 54 de hectare, realizarea unui centru de excelenţă în afaceri, în imediata vecinătate a acestui parc, construirea unui pod peste calea ferată lângă Gara de Vest şi modernizarea Hipodromului Ploieşti, vizita la acest ultim obiectiv fiind programată pentru zilele viitoare. La inspecţia de ieri au participat primarul interimar, Iulian Teodorescu, viceprimarii Raul Petrescu şi Iolanda Băzăvan, directori din Primăria Ploieşti şi structurile subordonate, angajaţi din compartimentele Tehnic şi Relaţii Internaţionale şi mai mulţi consilieri locali, interesaţi să discute cu executanţii despre stadiul lucrărilor. Concluzia generală, la finalul vizitei, este că toate aceste proiecte se află în grafic, constructorii dând asigurări că lucrările se vor încheia până la finalul acestui an, termenul-limită impus de Uniunea Europeană.

Lucrările la pod, realizate 10%

Proiectul care le dă cele mai multe emoţii reprezentanţilor administraţiei locale este cel care vizează construirea podului peste calea ferată, la Gara de Vest, în continuarea străzii Mărăşeşti. Acesta este ultimul contract început din întreg lotul de obiective de investiţii, iar constructorii au anunţat că, în prezent, stadiul fizic realizat este de 10%. „Contractul presupune o intervenţie pe o porţiune totală de 471 de metri, din care podul efectiv are 299 de metri. Va avea patru benzi, piste pentru biciclişti şi trotuare, fiind gândit pentru fluidizarea traficului la ieşirea din oraş spre Strejnic, Brazi sau viitorul parc. Astăzi (n.n. – ieri) finalizăm piloţii foraţi la una dintre viitoarele pile ale podului. Există un singur pilon care pică între şinele de cale ferată, iar zilele acestea am demarat discuţiile cu CFR, pentru a stabili un grafic de lucrări. Au mai fost unele întârzieri legate de devierea unor reţele, pe măsură ce am lucrat am găsit unele reţele despre existenţa cărora nu ştiam, dar acum am intrat în grafic. Exproprierile sunt finalizate, însă, în momentul în care a trebuit să îşi părăsească respectivele proprietăţi, unii oameni ne-au pus probleme, dar acum s-a rezolvat, iar frontul de lucru este liber”, a anunţat Bogdan Alexandru, directorul de proiect desemnat de firma executantă.
La liniile de tramvai, lucrările sunt realizate în proporţie de 60-70%, în funcţie de tronsoane, cu excepţia bucăţii care ţine de contractul pentru traseul 102, etapa II, respectiv Gara de Vest – intersecţia Şoseaua Vestului cu Republicii. Aici, stadiul efectiv este de 15%, potrivit estimărilor făcute de constructor, care a dovedit, totuşi, în ultimele luni, că are capacitatea pentru a recupera diferenţele, ţinând cont că acest contract a fost atribuit ultimul dintre cele patru pentru modernizarea liniilor de tramvai.
La Parcul Municipal Vest, stadiul este de 31%, de săptămâna viitoare începând plantările de puieţi în zona de est, urmând ca după Paşti să se realizeze astfel de amenajări şi în apropierea terenurilor de sport. Executanţii vor aduce nu mai puţin de 99.000 de fire, fie că e vorba despre flori, plante ornamentale sau copaci.
La centrul de excelenţă în afaceri, executanţii estimează că în două sătămâni va fi gata structura de rezistenţă a clădirii. Instalaţiile exterioare sunt finalizate în totalitate, rămânând de soluţionat doar aducerea unei staţii de epurare. Aici, contractul trebuie finalizat în toamnă, iar stadiul actual al lucrărilor realizate este de 40%.