Recent, a fost publicat în Monitorul Oficial un ordin al ministrului Sănătăţii privind aprobarea sumelor pentru serviciile publice de ambulanţă pentru anul 2014. Potrivit acestui document, Serviciului de Ambulanţă Judeţean Prahova i-a fost alocată suma de 20.763.000 de lei, din acest punct de vedere judeţul nostru numărându-se printre primele opt de la nivel naţional în ceea ce priveşte fondurile repartizate.
De asemenea, în acelaşi ordin se mai precizează faptul că ,,în cazul în care prin legea de rectificare sunt acordate fonduri suplimentare care sunt repartizate în acest scop, Ministerul Sănătăţii este cel care va stabili redistribuirea lor, la propunerea comisiei de medicină de urgenţă şi dezastre a Ministerului Sănătăţii’’. ,,În condiţii normale, suma alocată pentru Serviciul de Ambulanţă Judeţean ar trebui să ajungă. Anul trecut, am avut nevoie cam tot în jur de 20 de milioane de lei, deşi iniţial s-au prevăzut aproximativ 17 milioane de lei. Desigur, bugetul este influenţat şi de câte reparaţii este necesar să se realizeze la maşinile aflate în exploatare, şi de medicamentele utilizate, precum şi de existenţa sau nu a unei epidemii de gripă, de pildă. Aceste aspecte nu sunt în fiecare an la fel, dar influenţează necesarul de fonduri’’, ne-a precizat dr. Daniel Nicolae, managerul Serviciului Judeţean de Ambulanţă (SAJ) Prahova.
Potrivit interlocutorului nostru, activitatea instituţiei este îngreunată de numărul mare de solicitări nejustificate, precum şi de deficitul de personal.
,,Există încă multe situaţii – persoane cu dureri de articulaţii, persoane care prezintă stări de vomă şi ameţeli pe fondul consumului de alcool sau altele care au febră de două- trei zile – pentru care se solicită salvarea, dar care nu reprezintă urgenţe majore, adică pentru care nu e necesară chemarea ambulanţelor. Dar, suntem nevoiţi să mergem şi la cazurile respective, chiar dacă asta înseamnă timp, energie consumată… Şi asta în condiţiile în care la nivelul instituţiei există un deficit de personal operativ care ajunge la 40% şi practic ar fi nevoie de angajarea a zeci de asistenţi, ambulanţieri, iar cei care lucrează în prezent uneori nu îşi iau nici concediile şi sunt foarte obosiţi’’, ne-a mai precizat managerul SAJ. Nici din punct de vedere al dotărilor situaţia nu este tocmai cea mai bună, în sensul că ar fi nevoie de înnoirea parcului auto, respectiv ar fi necesare cel puţin 20 de maşini de salvare noi, dar care reprezintă un efort bugetar mult prea mare, aşa că acesta este un proces mai îndelungat, Ministerul Sănătăţii neputând asigura pe an decât înlocuirea câtorva maşini.
C.D.