Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor sfătuieşte cetăţenii să se informeze asupra noilor modificări cuprinse în Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori şi să verifice în contractele pe care le deţin dacă există posibile clauze abuzive. Iar în cazul în care observă astfel de clauze, sunt rugaţi să se adreseze comisariatelor regionale/judeţene cu toate actele doveditoare pentru ca ANPC să întreprindă acţiunile care se impun. Totodată, ANPC sfătuieşte consumatorii să fie vigilenţi  atunci când li se propun acte adiţionale la contractele de adeziune (credite bancare/nebancare, utilităţi, telefonie fixă şi mobilă, cablu etc.) spre semnare, să le consulte cu atenţie înainte de semnare şi să ceară lămuriri suplimentare entităţilor care le propun. Dacă nu sunt lămuriţi pe deplin asupra formulărilor şi termenilor folosiţi în actele adiţionale, consumatorilor li se recomandă să se adreseze ANPC sau comisariatelor regionale sau judeţene pentru a primi informaţii şi îndrumări de la personalul specializat. ,,Consumatorii trebuie să ştie că principala modificare adusă de Legea 193/2000 se referă la faptul că, în momentul în care o instanţă hotărăşte că o anumită clauză dintr-un contract este abuzivă, atunci comerciantul este obligat să modifice toate contractele în derulare în care apare respectiva clauză. O altă prevedere stabileşte că reclamaţiile se soluţionează în localitatea unde operatorul economic îşi are domiciliul, sediul’’, ne-a precizat Victoria Balaban, comisarul adjunct al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Prahova. ,,În ceea ce priveşte numărul reclamaţiilor primite de la prahoveni referitoare la clauzele abuzive existente în contractele cu diferite bănci, pot să vă spun că anul acesta au fost ceva mai puţine decât în 2012. Însă, ar fi trebuit să nu mai existe deloc astfel de reclamaţii, în măsura în care s-au realizat atât de multe controale pe această temă. Luna aceasta, de pildă, s-au înregistrat 14 reclamaţii referitoare la contractele încheiate cu anumite bănci. Cele mai multe dintre reclamaţiile înregistrate la CJPC Prahova se referă la comisioane introduse în mod abuziv sau la clauze la care nu s-a solicitat acordul consumatorului. În majoritatea cazurilor soluţionate, băncile au fost cele găsite în neregulă şi obligate să recalculeze anumite comisioane. Ar fi ideal ca şi consumatorii să citească atent contractele pe care le semnează cu băncile, dar fiind un număr mare de pagini e oarecum de înţeles că nu se întâmplă asta. Oamenii sesizează că nu e în regulă ceva de obicei atunci când creşte suma pe care o au de achitat lunar’’, ne-a mai spus interlocutoarea noastră.
C.D.