Pentru prahovenii care au lucrat la firme ce au fost lichidate, a intocmi dosarul de pensionare nu este un demers usor. Conform legii, lichidatorul sau detinatorul de arhiva este obligat sa elibereze solicitantilor acte ce atesta vechimea in munca, dar multi nu stiu cui sa se adreseze pentru a obtine documentele fara de care nu li se poate cacula pensia pe care o merita. Dovada numeroasele sesizari primite pe aceasta tema, la redactie. Pentru a oferi celor interesati mai multe informatii utile, astfel incat sa gaseasca mai usor arhivele societatilor comerciale lichidate ce au functionat in diferite perioade de timp, pe teritoriul judetului, ne-am adresat coordonatoarei Serviciului Judetean Prahova al Arhivelor Nationale, Raluca Andreescu.
Aceasta ne-a precizat ca institutia pe care o conduce detine o parte dintre arhivele provenite de la unitati economice prahovene de exploatare si prelucrare a petrolului, pana in anii ’50. Statele de plata ale unitatilor respective se gasesc, insa, si la Institutul de Petrol de la Campina, Petrotel Lukoil, OMV Petrom, Rafinaria Astra, Rafinaria Vega. Din perioada 1950-2000, S.J.A.N. Prahova detine statele de plata de la societatile: SC Conserve Valenii de Munte, Avicola Baicoi, Filatura de Lana Mizil si Intreprinderea de In Ploiestiori, unde existau, pe vremuri, mii de angajati. Pentru a gasi statele de plata ale unor unitati economice care s-au desfiintat, comasat/scindat in perioada 1950-1989, cei interesati se pot adresa tot Serviciului Judetean Prahova al Arhivelor Nationale, iar reprezentantii acesteia vor identifica detinatorii documentelor respective (ele au fost preluate de alte unitati comerciale). Cereri catre institutia amintita pot face si persoanele aflate in cautarea documentelor societatilor economice lichitate din anii ‘90 si pana in prezent. Arhivistii vor onora solicitarile si vor identifica societatile ce au in administrare arhivele respective. Documentele ce pot atesta vechimea in munca a celor care au lucrat in unitati lichidate in perioada aminita sunt pastrate fie de lichidatori, fie in depozite private de arhive.
Daca detin informatii ca arhivele firmelor unde au lucrat se afla in administrarea lichidatorilor, prahovenii ii pot identifica pe acestia apeland si la Registrul Comertului, la Tribunalul Prahova – Sectia Lichidari Judiciare si la Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania, filiala Prahova. De asemenea, ei se pot adresa Inspectoratului Teritorial de Munca Prahova – unde se pastreaza copii de pe statele de plata ale societatilor comerciale mai mici.
Potrivit legislatiei in vigoare, creatorii de documente sau, dupa caz, persoanele juridice succesoare ale acestora sunt obligati sa elibereze, la cererea persoanelor fizice si a persoanelor juridice, certificate, copii si extrase de pe documentele pe care le creeaza. Ordonanta de Urgenta nr. 39 din 2006, aflata in vigoare prevede ca, in cazul desfiintarii unui creator de documente, persoana juridica, fara ca activitatea acestuia sa fie continuata de altul, documentele cu valoare istorica si cele cu valoare practica, in baza carora se elibereaza copii, certificate si extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurari sociale ale cetatenilor, vor fi preluate de Arhivele Nationale sau de serviciile judetene ale Arhivelor Nationale. Documentele cu valoare practica se preiau, insa, numai dupa infiintarea in cadrul acestor institutii a unor structuri specializate, cu asigurarea resurselor umane si logistico-financiare necesare. In conditiile in care serviciile judetene ale arhivelor – inclusiv cel din Prahova – nu dispun de spatiu suficient si de personal necesar, documentele emise de multe firme lichidate raman in administrarea lichidatorilor sau a celor care detin depozite private.
Ana-Maria MAXIM