Patriarhia a precizat, ieri, intr-un comunicat, ca propunerea Ligii Scriitorilor din Romania privind canonizarea poetului Mihai Eminescu ca sfant in calendarul ortodox roman este de apreciat, dar arata ca acest lucru presupune “criterii si proceduri care nu se bazeaza doar pe entuziasm si dorinta publica”.
Potrivit procedurii stabilite de Sfantul Sinod privind canonizarile de sfinti din Biserica Ortodoxa Romana (BOR), propunerile in acest sens se adreseaza mai intai Eparhiei din jurisdictia careia face parte solicitantul, care, apoi, o inainteaza Sinodului mitropolitan. La randul sau, Sinodul mitropolitan analizeaza si avizeaza solicitarile, proiectele de texte liturgice si icoane pentru cinstirea acestora si inainteaza Sfantului Sinod propunerile sale.
De la prima canonizare din BOR (care a avut loc in anii 1950-1955) si pana in anul 2009, Sfantul Sinod a trecut in randul sfintilor o suta de sfinti romani sau de alt neam.
“In prezent, nu exista nici macar o luna in calendarul crestin ortodox in care sa nu fie pomeniti sfinti canonizati de Biserica Ortodoxa Romana, dar este nevoie ca sa fie alcatuite slujbele liturgice pentru fiecare sfant. Inainte de a canoniza noi sfinti, este necesara o consolidare a cultului celor deja canonizati, intrucat graba si superficialitatea in canonizarea sfintilor, fara o pregatire suficienta, pot fi pagubitoare din punct de vedere spiritual”, potrivit sursei citate.
“Astfel, motivatia principala trebuie sa fie intarirea evlaviei credinciosilor si nu doar reputatia culturala si patriotica a unei persoane”, conchide Patriarhia, care adauga ca propunerea Ligii Scriitorilor din Romania cu sediul in municipiul Cluj-Napoca se cuvine a fi adresata eparhiei din jurisdictia careia se afla solicitantul pentru a fi pastrata in evidenta si analizata mai intai de catre Sinodul mitropolitan al Mitropoliei respective.
Presedintele Uniunii Scriitorilor – filiala Cluj, Irina Petras, considera propunerea canonizarii lui Mihai Eminescu “o exagerare”, afirmand ca poetului national “ii sta mai bine in cartile de scoala” decat in calendare religioase.