Despre descentralizare in administratia locala se vorbeste de mult timp. Aproape ca nu este an in care cate un parlamentar sau ales local sa nu mai puna pe tapet aceasta chestiune, cat sa se mai faca oaresce valva, iar, apoi, sa nu se mai auda nimic. Recent, subiectul descentralizarii a fost adus, din nou, in discutie, de data asta de catre sefii administratiilor judetene, respectiv presedintii de consilii judetene, reuniti in cadrul Adunarii Generale a Uniunii Nationale a Consiliilor Judetene. Si pentru ca, anul acesta, a fost pentru prima data cand au fost alesi in baza votului uninominal, acest lucru i-a determinat sa fie un pic mai revolutionari. Ca urmare, au pus, deja, pe hartie, varianta unui cadru real al descentralizarii. Iar domeniile in care autoritatile administratiei publice locale ar trebui sa exercite competente exclusive nu sunt deloc putine. Iata care sunt acestea: amenajarea teritoriului, urbanism, inspectia in constructii, cadastru si publicitate imobiliara; infrastructura de transport rutier de interes local; servicii comunitare de utilitati publice: alimentare cu apa, canalizarea si epurarea apelor uzate si pluviale; transportul public local de calatori; salubrizarea; iluminatul public; alimentarea cu energie termica in sistem centralizat; tineret si sport; cultura; sanatate publica; activitatea de promovare turistica si clasificarea unitatilor de cazare si alimentatie publica; serviciile de asistenta sociala cu caracter primar,specializata pentru protectia copilului si pentru persoanele varstnice, inclusiv pentru victimele violentei in familie; ordine si siguranta publica, siguranta rutiera; protectia consumatorilor; invatamantul preuniversitar si liceal de stat, invatamantul de stat special; pensii, ocuparea fortei de munca si somaj; activitatea de protectie sociala, munca si inspectia muncii, solidaritate sociala, serviciile de asistenta medico-sociala adresate persoanelor cu probleme sociale; protectia mediului, administrarea si gospodarirea apelor; agricultura, silvicultura si dezvoltarea rurala, siguranta alimentelor si protectia sanitar-veterinara; situatii de urgenta si protectie civila; serviciile publice comunitare pentru evidenta persoanelor, a pasapoartelor, permiselor auto si inmatricularea autovehiculelor; activitatea de inspectie rutiera; Registrul comertului; construirea de locuinte sociale si pentru tineret; gestionarea veniturilor din impozite si taxe ale bugetului de stat, ale bugetului asigurarilor sociale si de somaj, ale sigurarilor de sanatate, bugetele locale.
Toata aceasta lista de domenii de care ar trebui sa se se ocupe autoritatile administratiei publice locale, inclusa sub forma unui proiect de modificare a Legii cadru a descentralizarii, urmeaza sa fie depusa, in scurt timp, pe masa Guvernului.
N.D.