De mai bine de cinci ani, prin statiile CFR Filipestii de Padure si „Prahova” – din zona localitatii Tinosu, niciun tren n-a mai oprit. Motivul aveam sa-l aflam de la responsabilii Companiei Caile Ferate Romane (CCFR), decizia desfiintarii acestora fiind parafata chiar de catre conducerea acestei institutii. Purtatorul de cuvant al CFR – Serviciul Infrastructura, Oana Branzan, ne-a declarat: ”In zona in care erau pozitionate cele doua halte CFR s-au efectuat lucrari mai ample de modernizare la infrastructura retelei de cale ferata. Ocazie cu care, s-a constatat si ca foarte putini locuitori din cele doua localitati mai prefera calatoria cu trenul si, ca atare, mentinerea functionarii celor doua statii ar fi fost ineficienta“.
Problema este ca, asemeni celor doua statii care au fost desfiintate si lasate in paragina, multe dintre cele ramase in functiune se afla intr-o stare avansata de degradare: pereti decojiti de var, ferestre sparte, fara acoperis sau chiar demolate partial sunt doar cateva dintre aspectele care caracterizeaza unele statii CFR (vezi foto). Un exemplu in ceea priveste starea jalnica este Halta Cornurile, de pe ruta Ploiesti Sud – Urziceni, in apropierea careia isi au locuintele mai multe familii de etnie roma. Comportamentul vecinilor acestor statii este – dupa cum ne-a confirmat si unul dintre reprezentantii CFR care a dorit sa-si pastreze anonimatul – motivul pentru care nu sunt investite fonduri pentru renovarea haltelor. Acesta ne-a mai marturisit ca, daca s-ar fi refacut statia Cornurile, in cateva luni ar fi fost devastata din nou, pentru ca: “Romii din localitate distrug cladirea si fura pana si ramele geamurilor. Acelasi comportament il au si atunci cand calatoresc cu trenul: distrug canapele, sparg geamuri si multe altele. Sunt situatii in care nici macar controlorii de bilete nu pot interveni pentru ca aceste persoane calatoresc in grupuri si ameninta chiar si angajatii cailor ferate”. Daca in cazul Haltei Cornurile a fost motivata cauza pentru care nu se intervine la reabilitarea acesteia, pentru celelalte statii care sunt cam in aceeasi situatie, purtatorul de cuvant al CFR a incercat sa ne explice ca “s-au derulat mai multe programe de modernizare si de reabilitare a principalelor statii de cale ferata in ultimii ani, lucrari ce au putut fi realizate cu fonduri externe. Unele proiecte privind reabilitarea infrastructurii cailor ferate sau modernizarea instalatiilor de centralizare electronica sunt in curs de contractare. Referitor la statiile cu trafic mai mic, acestea vor intra in renovare in functie de alte fonduri pe care speram ca le va primi compania noastra, dar nu pot sa precizez cand se va intampla acest lucru. Mentionez ca, in momentul de fata, CFR incearca, din surse proprii, sa desfasoare lucrari de intretinere sau reparatii in cat mai multe dintre statii”.
Pentru bilet, trebuie sa alergi, dupa conductori prin… tren
Pe langa necazurile amintite, unele halte din Prahova duc lipsa si de case de bilete. In evidenta CFR – Infrastructura, compartiment care inchiriaza spatiile pentru casele de bilete ale Serviciului Calatori din cadrul aceleiasi companii, nu sunt decat cinci statii in care nu functioneaza astfel de ghisee, si anume: Brazi, Buda, Campinita, Ghighiu si Ploiesti Triaj. Insa, in realitate, acestea sunt mult mai multe, un astfel de exemplu fiind chiar si Halta Cornurile, despre care va relatam mai sus. Ca urmare, calatorii trebuie sa caute conductorii de tren, imediat dupa ce s-au urcat, pentru a-si procura bilete. In cazul in care nu respecta aceasta regula si sunt depistati de catre controlorii de bilete, atunci, li se vor elibera legitimatii de calatorie la suprapret, cu o valoare de aproximativ trei ori mai mare decat pretul initial, iar in functie de situatie pot primi si amenda contraventionala“, ne-a declarat un conductor de tren.
Gabriela IONITA